Strefa usług elektronicznych jest portalem (portal eUrząd), którego celem jest stworzenie spójnego systemu dostępu do wszystkich zasobów i usług elektronicznych świadczonych przez Urząd. Portal umożliwia również dostęp do zasobów i usług elektronicznych świadczonych przez inne jednostki administracji publicznej różnych szczebli, które mogą być przydatne dla mieszkańców i przedsiębiorców.
Usługi świadczone poprzez portal można podzielić na dostępne publicznie i nie wymagające rejestracji w portalu oraz na wymagające rejestracji i sprawdzenia tożsamości osoby korzystającej z usługi.
Usługi dostępne publicznie to np. dostęp do informacji o planie i wykonaniu budżetu, czy wyszukiwarka mienia. Dostęp do tych usług można uzyskać wybierając odpowiednie pozycje z menu głównego.
Usługi wymagające rejestracji w portalu obejmują:
- Dostęp do informacji o Państwa: zobowiązaniach podatkowych (składniki podatku, raty, zrealizowane płatności), opłatach, prowadzonych sprawach i wymienianej korespondencji oraz wpisach w rejestrach (np. rejestr zezwoleń na sprzedaż alkoholu, rejestr umów dzierżawnych itd.),
- Możliwość realizacji płatności zobowiązań podatkowych.
W portalu eUrząd mogą Państwo uzyskać dostęp do własnych danych ale również do danych osób prawnych i fizycznych, które Państwo reprezentują. Można również w ich imieniu realizować płatności. Jeżeli istnieje potrzeba dostępu do danych innych niż Państwa, należy złożyć stosowne upoważnienie w momencie rejestracji.
Rejestracja na portalu eUrząd wymaga posiadania konta na platformie ePUAP i wypełnienia formularza wniosku o dostęp (odnośnik do formularza znajduje się na stronie głównej). Portal eUrząd jest zintegrowany z ogólnopolską elektroniczną platformą usług administracji publicznej ePUAP. Platforma ePUAP umożliwia obywatelom i przedsiębiorcom zakładanie na niej własnych kont i prowadzenie z nich korespondencji z urzędami administracji publicznej. Urzędy administracji publicznej z kolei, publikują na platformie ePUAP elektroniczne formularze umożliwiające załatwianie spraw bez konieczności wizyty w urzędzie.Po wypełnieniu formularza wniosku o dostęp i podpisaniu go podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym można przesłać go elektronicznie do urzędu.
W menu Usługi elektroniczne systemu eUrząd znajdują się odwołania do innych formularzy elektronicznych opublikowanych przez Urząd. Można z korzystać z nich analogicznie, jak z formularza wniosku o dostęp. Coraz więcej różnych instytucji administracji publicznej udostępnia usługi elektroniczne. Przykładem może być Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej prowadzona przez Ministerstwo Gospodarki. Wybierając pozycję Rejestr Przedsiębiorców w menu głównym portalu eUrząd uzyskujemy dostęp do wyszukiwarki w CEIDG.W Katalogu usług będą sukcesywnie pojawiać się odsyłacze do innych, przydatnych dla naszych mieszkańców i przedsiębiorców usług, świadczonych przez różne jednostki administracji publicznej.Jeżeli chcieliby Państwo podzielić się z nami swoimi uwagami, dotyczącymi działania portalu eUrząd, to prosimy o wypełnienie formularza.